26 september 2020

Pigen fra Månehøjen

 Forfatter: Lene Krog - Forlag: Ulven og Uglen


Om bog 1, Grå magi, skrev jeg:

Imponerende og hæsblæsende fortælling. Jeg mangler en 2'er - snart!!

Det er SKØNT at se karakterer, der, uanset køn og baggrund, har styrker og svagheder, og at disse karakterer alligevel får lov at vise, hvad de er værd - med den tvivl og den nervøsitet, det nu indebærer. Her er den delte fortællerrolle også velvalgt, da det virker forstærkende at vi som læsere kan få indsigt i flere karakterers mindset, for derved at lære flere karakterer bedre at kende, og at vi ikke må nøjes med at se alle karaktererne med én bestemt karakters øjne.

Der er stadig flere spørgsmål som mangler at blive besvaret, og der er stadig en stor del af denne verden, der mangler at blive udforsket, - men det er forhåbentlig ting, der løser sig i en fortsættelse.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bemærkning: Bogen er vundet i en konkurrence via Instagram.


Om 2. udgave af Grå Magi skrev jeg:

Det er anden gang, jeg læser, Grå Magi, og jeg er stadig tryllebundet.

Plottet står stærkt og er velgennemtænkt, og hovedpersonerne er klart definerede med hver deres særlige personligheder. Man kommer til at holde af dem på forskellige måder, i kraft af, at de trods hver deres knapt så attraktive sider, har nogle quirks der gør, at man kan relatere til dem - på godt og ondt. De har hver deres at kæmpe for, og selvom de et godt stykke hen ad vejen bliver ledt i samme retning og må stå sammen for at nå deres individuelle mål, er deres rejser også forskellige, og det er nogle helt særlige personlige kampe, de står over for.

Det er altid lidt noget særligt at gå til en fortælling, hvor der fra kapitel til kapitel skiftes mellem hvem, der fortæller, og hvem, vi følger, men ofte virker det heldigvis også, - og det gør det her. Det er hjulpet lidt på vej af, at det ikke er en lang kavalkade af hovedpersoner, vi møder, men at det "kun" er tre forskellige, vi får lov at følge tæt, men de tre, vi så følger, er så til gengæld også så tilpas travlt beskæftiget, at der er kamp om spaltepladsen, og man ind i mellem kunne ønske sig at én fik endnu mere taletid end hvad der er tilfældet. Det løser sig dog, og jeg sidder heldigvis ikke tilbage med en følelse af, at jeg mangler noget, - andet end at komme i gang med den næste bog i serien, naturligvis ;-)

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bemærkning: På bagsiden af denne udgave er jeg citeret på bagsiden :-)


Om bog 2, Heksens storm, skrev jeg:

What the f...?!?!

Allerede da jeg læste forgængeren Grå Magi første gang, følte jeg mig blæst bag over. Hvorfor havde jeg ikke hørt om den, - og hvorfor havde jeg ikke fået den læst noget før? Det var LIGE mig!

Nu sidder jeg med Heksens Storm i hænderne. Forside-illustrationen til den nye udgave af Grå Magi har fået et radikalt andet udtryk end hvad der oprindeligt var tilfældet, og både dén og Heksens Storm er intense og skaber et helt andet forhåndsindtryk og billede af, hvilke nuancer, bøgerne rummer, - og selvom jeg synes, den oprindelige forsideillustration var flot, er der alligevel noget helt særligt over de nye her, som skaber bedre blikfang, - det er næsten ikke til at få øjnene fra dem.

Når man kigger på plottet, er det imponerende hvor meget forskel der kan være på handlingsforløbet i to bøger i samme serie, når den røde tråd stadig bibeholdes, tonen er den samme, og man bliver ved med at have det samme greb om karaktererne.

Grå Magi ledte os ud på starten af et eventyr, der bød os ind i et fremmed univers, man kunne gå på opdagelse i, med alt hvad der tilhører af kort, landskab, væsner og magisystem. Det betød, at vi som læsere måtte bruge en del energi på at lære universets spilleregler at kende. Der var for karakterernes vedkommende en tendens til at følge med strømmen; de forsvarede sig, så godt de kunne, og forsøgte at vende situationen, men ikke altid til lige meget held.

I Heksens Storm er karaktererne modnet noget mere, og gør en mere aktiv indsats for at forbedre deres vilkår og vende situationen til deres fordel, selvom det stadig er en stor udfordring, også i betragtning af, at alt hvad de gør stadig har konsekvenser, som man ikke kunne have regnet ud på forhånd (host, host.. jeg skal nok lade være med at spoile!), og der sker ting og sager, som karaktererne ikke har nogen kontrol over, og som de derfor må håndtere som det kommer oveni alt det andet, de skal slås med. Det er ikke nogen simpel udfordring, de er blevet præsenteret for, og løsningen er da heller ikke lige om hjørnet, selvom man for en kort stund kunne have håbet på det (at løsningen næsten viste sig med over 100 sider tilbage var også lige mistænkeligt nok, desværre).

Det er fremragende, hvordan karaktererne er så veldefinerede, at selv om man rykker så meget ved de ydre omstændigheder, som det er tilfældet her i Heksens Storm, kan man stadig mærke det, der gør karaktererne til dem, og man er ikke i tvivl om, at de er sig selv, hvad de står for, og hvad de vil.

Det bliver spændende at se, hvad universet ellers kan byde på fremadrettet. Jeg ser i hvert fald frem til bog 3!

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når vinden hvisker mit navn - Azrone #2

  Forfatter: Simon Zander - Forlag: HiReader - Udgivet: 2024 Når vinden hvisker mit navn er bog 2 i serien Azrone. Min anmeldelse af bog 1, ...