26 september 2020

Pandora

 Forfatter: Christian Engkilde - Forlag: Silhuet

Om bog 1, Vulkanvinter, skrev jeg:

Fortællingen om Pandora kunne jeg godt have ønsket mig at jeg havde haft tid til at læse i ét stræk, - det fortjener den - og jeg kan blive helt ærgerlig over, at den virkelige verden kalder en gang i mellem.

Sproget flyder, og handlingen har haft et tilpas godt flow til, at bogen har været vanskelig at lægge fra sig, - og det er imponerende hvordan energien kan blive ved med at holde, alle 500 sider igennem.

Persongalleriet er præget af optakten til fortællingen; vi møder mange forskellige personligheder med hver deres interessante karaktertræk, og uanset hvem Pandora støder på, virker karaktererne realistiske med virkelige handlemønstre, tanker og baggrundshistorier.

Generelt lader fortællingen til at være gennembearbejdet og gennemtænkt, - der er mange detaljer at holde styr på, og der er åbenlyst tænkt meget over, hvordan samfundsstrukturen vil kunne se ud efter en voldsom naturkatastrofe, der slår en stor del af verdensbefolkningen ihjel. Det her med at tvinge folk fra mange dele af verden sammen på et relativt lille område med de forskelligheder, kulturelle såvel som personlige, de bringer med, er et interessant dilemma, som her er løst godt; der er nogle naturlige konflikter, og verden er ikke sort-hvid, men nuanceret, og der er ikke én rigtig løsning på de problemstillinger, der mødes her.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2019 og har ISBN 9788793839076. Den er 515 sider lang.

Bog 2, Sandstorm, udkommer i november 2020. Den er bestilt hjem, og jeg venter spændt på at få den læst.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bride

  Forfatter: Ali Hazelwood - Udgivet: 2024 Ali Hazelwood er primært kendt for at skrive romancer, hvor den kvindelige hovedperson har sit da...