26 september 2020

Skabt for dig

 Forfatter: Louise O'Neill - Forlag: Gyldendal - Udgivet: 2018 

Sidetal: 549 - ISBN: 9788702225631 

Den her havde ligget på min TBR hylde længe, før jeg endelig kom i gang med den, - og før den endelig nåede dertil, havde den rumsteret endnu længere i baghovedet i forhold til om det overhovedet var én, jeg havde lyst til at læse.

Skabt for dig minder på mange måder utroligt meget om The Handmaid's Tale, hvilket måske netop var dét der fik mig til at tvivle, - selv var jeg nemlig ikke stor fan af The Handmaid's Tale, trods det, at jeg ved at mange andre er vilde med den (agree to disagree?).

Samtidig Skabt for dig helt sin egen på andre punkter, - hvilket måske var dét der gjorde, at den fangede mig.

I mine øjne er Skabt for dig langt mere spiselig. Og så gør det naturligvis ikke noget, at den griber både feminisme og unges selvværd, selvtillid, sociale konflikter og brug af sociale medier an på en helt anden måde end hvad The Handmaid's Tale kunne, - også fordi den er dét nyere og dermed mere nutidig.

Den er skræmmende, på helt sin egen måde. Dét, at det scenarie den fremstiller, ikke lyder fuldstændig urealistisk, er en af hovedårsagerne. Med snakken om klimaforandringer, der kan ændre hele vores tilværelse, er der desværre en risiko for at et univers som det er fremstillet i Skabt for dig kan blive en realitet - og hvis ikke det giver stof til eftertanke og blod på tanden i forhold til at kæmpe videre, for alles skyld, så ved jeg ikke hvad skulle gøre det.

Vigtig læsning. For alle, - uanset køn eller alder.

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når vinden hvisker mit navn - Azrone #2

  Forfatter: Simon Zander - Forlag: HiReader - Udgivet: 2024 Når vinden hvisker mit navn er bog 2 i serien Azrone. Min anmeldelse af bog 1, ...