25 september 2020

Forestillinger om Støv

 Forfatter: Philip Pullman - Dansk forlag: Gyldendal

Seriens originaltitel er The Book of Dust, og det er en fortsættelse til serien om Det Gyldne Kompas


Om bog 1, La Belle Sauvage, skrev jeg:

Da jeg læste om Det Gyldne Kompas, var jeg i første omgang positivt indstillet, men det gik langsomt ned ad bakke derfra.

Denne her er dog, efter min mening, bedre end den første bog i serien om Det Gyldne Kompas, og jeg ser frem til at læse de næste bøger.

Malcolm er virkelig og nem at elske, og det er spændende at lære mer om Lyras verden og se det fra et andet perspektiv end Lyras eget. - Det giver en anden dybde til universet.

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2017 og er 574 sider lang. Den har ISBN 9788702249040.


Om bog 2, Det hemmelige samfund, skrev jeg:

Brød man sig bare lidt om Lyra Sølvtunges rejser i en oprindelige trilogi er dette et must-read.

Fortællingen fortsætter, da Lyra er omkring 20 år gammel. Hun og Pantalaimon skændes en del og lader til at være vokset fra hinanden, - hvis det altså kan lade sig gøre, når deres grundlæggende essens er den samme, og Pan i bund og grund er en del af Lyra. Det betyder da også, at Pan stikker af, men at de begge relativt hurtigt finder ud af, hvor meget de savner hinanden, - og så kommer den svære del; at finde hinanden igen. Verden er stor og fuld af farer og udfordringer, og der er mange, der vil dem ondt.

Karaktererne er som vanligt for Philip Pullman noget helt særligt, og de står stærkt. Man kan mærke alle deres følelser, og man kommer meget af følelsesregisteret rundt i løbet af bogens knapt 800 sider, - så det er en fornøjelse at være med.

For de, der har fulgt Lyra i mange år (Det Gyldne Kompas har trods alt nogle år på bagen efterhånden) er det endda en bonus, at Lyra også er blevet ældre, hvilket naturligvis afspejler sig både i de udfordringer, hun står over på, og hvordan hun reagerer på dem og tavkler dem undervejs.

På den måde er Det Hemmelige Samfund også en mere moden roman end forgængerne var det, - nøjagtigt som dens publikum er blevet det med tiden.

Det Hennelige Samfund kan IKKE læses uafhængigt af den oprindelige trilogi, da der simpelthen er for meget, der ikke ville give mening, - men har man læst med fra starten, er den svær at komme uden om.

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2020 og er 790 sider lang. Den har ISBN 9788702254761.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Aldrig for evigt

  Forfatter: K. L. Berger - Udgivet: 2024 - Forlag: HiReader Det har været en spændende proces at følge lidt med bag kulisserne under tilbli...