26 september 2020

Omega Waffe

 Forfatter: Kristoffer Jacob Andersen - Forlag: Gyldendal - Udgivet: 2013

Sidetal: 267 - ISBN: 9788702142808

Jeg skal indrømme, at det langt fra er første gang (og sandsynligvis heller ikke den sidste), jeg er gået i gang med en bog relativt sent på dagen, og det først for sent er gået op for mig, at;

  1. Jeg kan jo ikke tillade mig at gå i seng før jeg har læst bogen færdig - den vil simpelthen ikke slippes, før sidste side er vendt.
  2. Jeg BURDE nok have valgt et andet tidspunkt at læse bogen på, for selvom jeg ikke selv synes, jeg er sart, kan bogens indhold sagtens danne grundlag for en grad af ubehagelige drømme.

Omega Waffe hører til blandt disse bøger.

Bagsideteksten var første spor, der burde have fået mig til at standse op og genoverveje, hvornår jeg havde tænkt mig at læse bogen, - desværre er jeg rigtig dårlig til at huske at få læst bagsideteksterne igennem igen, når jeg overvejer den næste bog, jeg skal i gang med. Den bliver ofte kun taget i betragtning under udvælgelsen af bøger til TBR-listen, og den næste bog, jeg får læst, bliver så ofte udvalgt ud fra forsiden - hvilket har både fordele og ulemper..

Omega Waffe hører så oven i købet til blandt de bøger, som kan give læseren en skræk i livet i kraft af sin aktualitet, og selvom bogen beskriver en helt anden type sygdom, kan det ikke undgås at tankerne ledes hen på corona virusen for tiden, og hvilke konsekvenser sygdommen har, ikke bare lokalt, men på globalt plan. Og netop i den kontekst er romanen svær at komme uden om, og kan være med til at give en dybere forståelse for, hvad det vil sige at en pandemi raserer, - og hvilke etiske dilemmaer, der hører sig til problematikken, samt hvilke forholdsregler man som individ kan foretage sig.

Af den årsag er bogen helt klart anbefalelsesværdigt, da den kan danne grundlag for megen samtale med børn og unge fra 12-13 års alderen og op, da det forhåbentlig kan gøre de unge og deres forældre klogere på det, der foregår.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bride

  Forfatter: Ali Hazelwood - Udgivet: 2024 Ali Hazelwood er primært kendt for at skrive romancer, hvor den kvindelige hovedperson har sit da...