25 september 2020

Spectres serien

 Forfatter: Adam Silvera

Om bog 1, Infinity Son, skrev jeg:

Det her er grundlæggende en idé, der har så meget potentiale, at det er synd, det desværre ikke blev så episk som jeg havde håbet på.

Fønixer spiller en rolle i flere fortællinger og også i nyere fantasy, men der er alligevel langt i mellem, at de har så fremtrædende en rolle, som de har i serien her, og mytologien omkring dem er faktisk virkelig gennemført og er velfungerende.

Der præsenteres en række termer for mennesker, der på den eller anden måde har nogle overnaturlige kræfter, og det synes jeg i bund og grund er en rigtig fin tanke, og det er et godt fundament i forhold til at skabe noget splid og drama, som man kan arbejde med i plottet. Desværre går det lige hurtigt nok med at få forklaret forskellene på de her forskellige termer, og det kan være vanskeligt at finde rundt i.

Derudover får vi præsenteret en stor mængde forskellige karakterer, der nok har hver deres personligheder og handlemønstre, men fordi der er så mange, når vi ikke at lære ret mange af dem særlig godt at kende, og der er ikke nok plads til for alvor at gå i dybden med, hvorfor de forskellige karakterer gør som de gør, - og det er ellers her, Adam Silvera plejer at være stærk. Dog har hans andre romaner et noget mindre persongalleri, hvor det er lettere at nå omkring alle involverede.

Man kan håbe, at der i de kommende romaner i serien bliver plads til både at lære de enkelte karakterer og deres evner bedre at kende, men også til at få bedre styr på de forskellige befolkningsgrupper og de konflikter, der er mellem dem.

Jeg gav bogen 3 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2020 fra forlaget Simon & Schuster. Den er 368 sider lang og har ISBN 9781471187803.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

For i dag er jeg uden dig

  Forfatter:  Josephine N. B. Valentin - Forlag: HiReader - Udgivet 2024 For i dag er jeg uden dig  er Josephine Valentins debutroman, - og ...