29 september 2020

Legacy of Orïsha

 Forfatter: Tomi Adeyemi - Forlag: Macmillan Children's Books 

Om bog 1, Children of Blood and Bone, skrev jeg:

Det her er virkelig en vild læse-oplevelse.

En ting er, at man er vant til at læse fantasy-romaner - altså, typiske amerikanske og vest-europæiske fantasy-romaner, hvor handlingen foregår i et univers, der enten minder om noget nutidigt vestligt eller noget, der kunne være taget ud af den vesteuropæiske middelalder-setting.

At læse det her er noget helt andet.

Det er friskt og det er interessant, og det er næsten umuligt at lægge fra sig.

Der er stærke kvinder, der har en mission og ved, hvad de gerne vil opnå - og de er ikke bange for at tage drastiske midler i brug for at nå deres mål.

Der er magi på en måde, som jeg i hvert fald sjældent har set det, - magisystemet er gennemtænkt og veludført, og der er kælet for detaljerne.

Hele world-buildingen oser langt væk af, at der er brugt lang tid på at bygge det op. Det er imponerende hvor mange detaljer, der er med, og hvor godt det spiller.

Og så er det fedt, at man kan være med uden det store kendskab til de myter og skikke som romanen bygger på, og stadig kan være underholdt, - og måske endda finde en interesse i at undersøge nærmere.

Anbefalelsesværdigt, - og en vild, vild læseoplevelse!

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2018. Den er 531 sider lang og har ISBN: 9781509871353.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

For i dag er jeg uden dig

  Forfatter:  Josephine N. B. Valentin - Forlag: HiReader - Udgivet 2024 For i dag er jeg uden dig  er Josephine Valentins debutroman, - og ...