26 september 2020

*Anmeldereksemplar* Mestenes-serien

Forfatter: Pernille L. Stenby - Forlag: Ulven & Uglen

Bog 2: Under Huden er modtaget som anmeldereksemplar.

Om bog 1, Inkarnation, skrev jeg:

Wauw.. Gribende, fængende - og nærmest umulig at lægge fra sig!

Jeg knus-elsker denne roman. Den kan virke meget forvirrende i begyndelsen, og det tager noget tid at finde hoved og hale i, hvordan det hele hænger sammen. Dog løser det sig efterhånden, og forvirringen er et godt virkemiddel i denne kontekst - hovedpersonen taget i betragtning.

Mestenes 1: Inkarnation blev udgivet i 2018. Den er 432 sider lang, og har ISBN 9788793349384


Bog 2, Under Huden, modtog jeg som anmeldereksemplar. Jeg skrev:

TAK! Mine forventninger til Under Huden var høje efter at have læst Inkarnation, som, trods forvirringen, virkelig får sparket gang i historien om Mestenes og hendes venner (Ja, hendes - det lader til at være Mes' eget ønske at blive tiltalt med hun/hende). Inkarnation stiller, med Mes' forvirring, en stor portion spørgsmål til et univers, vi kun når at se et lille bitte hjørne af, men der er antydninger af noget meget større.

Under Huden besvarer en del af de spørgsmål Inkarnation stiller ved at udforske nogle af de ting, universet kan; vi ved nu lidt mere om, hvad Sansen egentlig er for noget, og får et indtryk af både det sociale spil og regeringen i universet, og lidt om tro og overtro (her især gennem Axtens livlige fantasi og flair for at samle konspirationsteorier op).

Vi får med tiden et større indblik i Mestenes fortid, og ved mere om, hvad der skete i kælderen, men der er stadig u-udforskede dele af Mestenes hukommelse, hvilket vi forhåbentlig får anledning til at gå på opdagelse i med tiden.

Jeg er vild med hvordan forholdet med Mites og Mestenes udvikler sig over tid; det er ikke på noget tidspunkt helt neutralt, men svinger mellem foragt og venskabelighed, der vist ikke helt er venskab, men godt på vej dertil i perioder. Det ser jeg virkelig frem til at se mere af!

Keemen og Tosne, to af professorerne på Akademiet, har hver deres hemmeligheder, som vi får et lille indblik i her, men de gemmer stadig på meget bagage, som gør det svært at afgøre, hvad man egentlig bør tænke om dem. Hvad er der med Keemen og skjoldkrebs? Og hvad skete der egentlig mellem Tosne og kastelien Mel? Mon vi nogensinde kommer til at kende sandheden om dem?

Hvor Inkarnation var præget af Mestenes' forvirring, virker Under Huden mere struktureret efterhånden som Mestenes husker mere og mere af sin fortid og samtidig udforsker mere af tilværelsen på Roevel Akademi, hvor der kommer en vis rutine i hverdagen, selvom Roevel Akademi vel næppe kommer til at blive et helt roligt sted at være. Det er en styrke, at vi som læsere nu trods alt ikke er helt grønne på en verden med Sansen længere; vi ved nu lidt mere om, hvad vi kan forvente af Mestenes og hendes kammerater. Der er masser af potentiale for mange flere bøger i serien; både til at få svar på spørgsmål om Mestenes og vennerne, men i princippet også til, når de med tiden forlader Roevel Akademi og får mulighed for at gå på opdagelse ude i "den virkelige verden".

Mestenes 2: Under huden blev udgivet i 2019 i to dele. Del 1 er 364 sider lang og har ISBN 9788793349452, mens del 2 er 424 sider lang og har ISBN 9788793349469.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når vinden hvisker mit navn - Azrone #2

  Forfatter: Simon Zander - Forlag: HiReader - Udgivet: 2024 Når vinden hvisker mit navn er bog 2 i serien Azrone. Min anmeldelse af bog 1, ...