26 september 2020

Miss Peregrine

 Forfatter: Ransom Riggs

Om bog 1, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, skrev jeg:

Jeg knus-elskede denne fortælling. Den var spændende og svær at lægge fra sig, og mixet mellem text og gulnede billeder af ældre datoer gør noget helt særligt for det indtryk, man får af både historiens gang og de karakterer, vi støder på undervejs.

Kritisk kan det selvfølgelig sætte en stopper for, hvor meget vi som læsere selv kan få lov til at danne os et indtryk af karaktererne ud fra beskrivelserne af dem, og selv forestille os, hvordan de ser ud, - der er billeder, der repræsenterer flere af de mest fremtrædende karakterer, og alle billederne har en særlig stil, der får dem til ikke blot at vise, hvordan karakteren ser ud, men også lidt om, hvordan denne karakter er som person. Det er lidt ærgerligt.

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children er udgivet i 2011. Den er 352 sider lang, og har ISBN 9781594744761.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.


Om bog 2, Hollow City, skrev jeg:

Fortællingen og karaktererne her udvikler sig i en interessant retning, og man kan kun holde mere og mere af både vores hovedperson Jacob og hans venner.

De er på vej ud på nye eventyr, og får i den forbindelse både flere allierede, men også flere fjender. Dét bliver suppleret af nye, gulnede vintage-fotografier, der sætter stemningen for historien.

Sæt god tid af, før du går i gang med disse bøger.. De er svære at slippe igen!

Hollow City er udgivet i 2015. Den er 428 sider lang, og har ISBN 9781594747359.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.


Om bog 3, Library of Souls, skrev jeg:

Afslutningen her er virkelig intens, og endnu en gang nærmest umulig at lægge fra sig. Derfor, - husk at sætte god tid af til at læse, nå på toilettet inden du går i gang, og sørg for snacks og drikkevarer inden for rækkevidde!

Det er som om, stemningen i Library of Souls er endnu mere intens og spændende end de foregående bøger; det er langsomt blevet bygget op, uden man nødvendigvis tænker så meget over det, og da vi når klimaks, er det svært at sidde stille eller at få vendt siderne hurtigt nok, så man kan nå at få det næste stykke med.

Hvor kritikken tidligere har lydt på, at fotografierne, trods det at de sætter en stemning for fortællingen, også tager lidt af det sjove ved læsningen, taler det til Library of Soul's fordel, at man har valgt ikke at have billeder med, der illustrerer nogle af nøglepunkterne omkring bogens klimaks, men lader tekstens beskrivelser stå alene, så læseren selv kan forestille sig dét, der sker.

Library of Souls er udgivet i 2015. Den er 464 sider lang, og har ISBN 9781594747588.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.


Om bog 4, A Map of Days, skrev jeg:

A Map of Days efterlod mig med en underlig mavefornemmelse. Jeg ELSKEDE de andre bøger i serien, men fortællingen kunne nemt være slut dér. A Map of Days føles til gengæld på en eller anden måde forkert.

Misforstå mig ikke - det er en god historie, og Ransom Riggs er en genial forfatter. Karaktererne er dybe og interessante, og dialogen virker realistisk. Sproget er flydende og sjovt. MEN.

Plottet virker som om nogen bliver i same spor fordi det er nemt at man ikke behøver at ændre sig for meget, og det ødelægger det virkelig for mig. I en anden kontekst ville jeg have elsket det, men her virker det simpelthen ikke for mig.

A Map of Days er udgivet i 2018. Den er 480 sider lang, og har ISBN 978735232143.

Jeg gav bogen 2 ud af 5 mulige stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dracula genfortalt

  Forfatter: Kenneth Bøgh Andersen - Forlag: Politikens Forlag - Udgivet: 2023 Dracula genfortalt  er nu den tredje klassiker i serien af ge...