26 september 2020

Release

 Forfatter: Patrick Ness - Dansk forlag: Gyldendal - Udgivet: 2017 

Sidetal: 296 - ISBN: 9788702232882

Release er på én gang sød og hjerteskærende.

Det er en fortælling om, hvilke udfordringer det kan indebære at være homoseksuel i et hjem, hvor dét ikke er accepteret.

Men det er også en fortælling om, at det kan gøre en verden til forskel, at der er nogen, der alligevel bakker én op og støtter. At venner er den familie , man selv vælger.

Det er tydeligt undervejs, at Patrick Ness trækker på førstehåndserfaringer i forhold til nogle af de tanker, man kan brænde inde med som ung homoseksuel, - både i forhold til overvejelserne omkring det at få det fortalt til venner og familie, men også i forhold til den første forelskelse.

Det, der ødelægger det lidt for mig, er koblingen mellem Adams historie og den siddeløbende historie om Dronningen, som ikke har alverdens tilfælles, og som virker meget distancerede. Hver for sig kan historierne sagtens fungere, men det er en spøjs kobling, der afbryder en del af fortællingens flow.

Jeg gav bogen 3 ud af 5 mulige stjerner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når vinden hvisker mit navn - Azrone #2

  Forfatter: Simon Zander - Forlag: HiReader - Udgivet: 2024 Når vinden hvisker mit navn er bog 2 i serien Azrone. Min anmeldelse af bog 1, ...