25 september 2020

Fra ild til aske

 Forfatter: Cecilie Birkshøj - Forlag: Tellerup

Årh!

Jeg havde hørt meget godt om fortællingen her, inden jeg gik i gang, - den har været relativt godt omtalt, og jeg havde derfor positive forventninger til, hvad den kunne byde på, hvilket dog også altid sker med forbehold, - jeg har forsøgt at gå til den på forholdsvist neutral vist, i håb om ikke at blive alt for skuffet, hvis nu det ikke holdt stik.

Dét have jeg nu ikke behøvet, for Fra ild til aske lever helt op til de positive anmeldelser - og mere til.

Det er en intens fortælling om den spirende dannelse af ens identitet i teenageårene og de frustrationer og udfordringer, der kan følge med, især når denne dannelse af identiteten ikke stemmer overens med, hvad flertallet gør, - for mange vil stadig gerne følge strømmen, trods det at deres attitude viser, at de er helt dem selv.

Der er meget usikkerhed forbundet med teenageårene. Det bliver ikke bedre af, at man skiller sig ud - uanset hvordan man så skiller sig ud.

Tony og Aske er vidt forskellige. Tony er indelukket og har ikke ret mange venner. Aske er åben, glad og livlig - og får hurtigt nye venner.

Men de er også meget ens. De har hver deres at slås med, som de ikke altid er så gode til at få sat ord på og få talt om, - hvilket betyder, at det, der gør ondt, med tiden kommer til at gøre endnu mere ondt og kun gradvist bliver endnu værre. Det er en ond cirkel, som er svær at slippe ud ad.

Men når de at opdage, hvor gode de er for hinanden, inden det er for sent og de ødelægger det hele for sig selv? Kan deres relation nogensinde udvikle sig positivt og finde en form for stabilitet?

Det kan man håbe på, - og man sidder virkelig helt ude på kanten af stolen under meget af bogen, i håb om, at de unge mænd snart indser, hvad der er det rigtige.

Jeg er solgt!

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2020 og er 303 sider lang. Den har ISBN 9788758839080.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Aldrig for evigt

  Forfatter: K. L. Berger - Udgivet: 2024 - Forlag: HiReader Det har været en spændende proces at følge lidt med bag kulisserne under tilbli...