26 september 2020

Panteon-sagaen

 Forfatter: Boris Hansen - Forlag: Tellerup

Om bog 1, Vejen til Panteon, skrev jeg:

B - E - A - UTIFUL!

Vejen til Panteon er så meget af det, jeg kunne ønske mig for en fantasy / dystopisk roman - en genre-blanding, der lykkes til fulde! Det her med at perspektivet er rykket, så det ikke er Den Udvalgte, vi følger, men Den Udvalgtes venner, som egentlig bare gerne vil vide, hvad der foregår, og så vidt muligt støtte deres ven, er et fantastisk koncept. Dynamikken er en anden end det, man ellers ser i fantasy, idet vi som læsere er lige så uvidende om det her univers som hovedpersonerne er, og vi får lov til at gå på opdagelse og udforske universet sammen med dem. Derudover foregår handlingen over så tilpas kort tid, at vi kan nå at få hele oplevelsen med, inklusive flere sanseindtryk og mere nysgerrighed på denne fremmede verden end hvad man nødvendigvis ville kunne finde plads til i en anden type fortælling.

Koncept-mæssigt minder den mig lidt om Patrick Ness' The Rest Of Us Just Lives Here, i den forstand at vi følger en verden, hvor der foregår en masse action samtidigt med bogens handling, men vi befinder os ikke i begivenhedernes centrum, hvilket giver anledning til både nogle forvirrende kapitler, men også hvordan det giver det ekstra, når vi som læsere endelig får lidt at vide om, hvad der rent faktisk sker.

Lucas fungerer godt som hovedperson. Han virker som en typisk teenager, der har sine egne idéer om, hvordan verden hænger sammen, og han holder sig ikke tilbage for at kaste sig hovedkulds ud i et nyt projekt, uden nødvendigvis at lægge så mange tanke i de konsekvenser det måtte føre med sig (det til trods for at han ikke er lige så slem som Ron, men det er en anden historie). Derudover er det helt tydeligt, hvad der motiverer ham, og hans fascination af Cassandra virker naturlig og realistisk; Cassandra er mystisk af natur, især i kraft af, at hendes baggrund er markant anderledes end Lucas', så man forstår hans nysgerrighed på hendes person.

Theodor er dog nok (ind til videre, i hvert fald) min favorit blandt karaktererne; han er dén, der minder mest om mig selv, og hans referencer til andre populære fantasy-romaner er underholdende, og det bliver kun bedre, jo flere af dem, man fanger og forstår. Det giver fortællingen en underholdende kant, som letter stemningen, når det ellers let kunne være blevet en smule tungt.

Jeg ser frem til at komme i gang med resten af serien. Den kunne sagtens komme til at blive én af mine ultimative favoritter.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2016 og har ISBN 9788758821856. Den er 428 sider lang.


Om bog 2, Akkanas Gåde, skrev jeg:

Vi fortsætter i samme stil som med bog 1 med en fortælling, der stadig er gennemført, hæsblæsende og helt umulig at lægge fra sig. Hvordan pokker det er lykkedes at lave 2 x worldbuilding i ét og samme univers, der begge er så gennemtænkte og vellykkede, er mig en gåde. Hverken den verden, der skal være en fremtidig udgave af den verden vi kender, eller den verden, vores helte rejser til, ligner helt den verden vi kender. Reglerne og samfundsstrukturen er anderledes, og der er mange detaljer, der skal tænkes ind for at få det hele til at falde på plads for at få det til at virke realistisk og for at få det til at virke, og der er ikke trådt forkert på noget tidspunkt, trods det, at vi nu i bog to føres længere ind i begge verdener og ser dem udfoldet og blomstre.

Lucas tvivler momentalt på sig selv, og gruppen er begyndt at opleve indbyrdes stridigheder. Ron, der i første bog primært viste sig fra en mere brutal side hvor han var gruppens muskler, viser nu bløde sider, og sætter selv ord på, at han gerne vil ses som andet end blot et muskelbundt, mens også Theodor har øjeblikke, hvor han ikke rækker til og tvivler på deres mission. Det giver problemer, efterhånden som deres eventyr fører dem rundt i den fremmede verden, og de er afhængige af at kunne samarbejde for at slippe levende fra nogen af de situationer de roder sig ud i. Det giver et anderledes tvist og giver dybde til et univers, hvor det havde været let at vise den polerede overflade og at det hele gik som smurt.

Derudover følger vi Mehmet og Julia i vores verden og nogle af de udfordringer de står over for, nu hvor de er kommet til storbyen, og det er ikke småting, de kommer ud for. Også de viser de grumme sider af at blive sat under pres, hvilket skubber dem i retning af at skulle være ærlige over for både sig selv og hinanden, og her kommer der både sandheder og hemmeligheder frem i lyset, som de tidligere ikke har været så gode til at få snakket om, - det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig, og om de fremadrettet har lært noget, for så at få sagt det højt, de går og tumler med hver især.

Sidst men ikke mindst, - jeg ved, jeg først er kommet i gang med serien her relativt sent. Men at slutte bogen med SÅDAN en cliffhanger er bare ikke i orden! Hvordan skal jeg kunne rumme det, når der går lang tid før jeg får mulighed for at komme i gang med den næste bog? Argh..

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2017 og har ISBN 9788758826332. Den er 593 sider lang.


Om bog 3, Panteons Prøve, skrev jeg:

HVORDAN KAN BOGEN SLUTTE SÅDAN??? Det er ikke fair! Gosh..

Endnu et kapitel i et hektisk eventyr for Lucas, Cassandra, Theodor og de andre. Der er fart over feltet fra start til slut, og selvom bøgerne er lange, er de umulige at slippe igen, så man må være forberedt på, at når først de er samlet op, venter der sig søvnløse nætter og en sær optagethed af fortællingen, som nu er blevet endnu sværere at lægge fra sig end tidligere.

Der er drama både i vores verden, hvor Mehmet og Julia kommer ud for deres helt egne uhyrligheder og skrækhistorier, og i Cassandras hjemverden med Panteons guder. Englene kæmper deres egne kampe simultant med Panteons prøve og efterkomemrnes indyrdes kampe, hvor et spil alle mod alle både skaber nye alliancer, men også kan få venner til at vende sig mod hinanden, og man kan være usikker på, hvem man kan stole på, og hvem man skal holde med undervejs. De folk, man stoler allermest på er ikke nødvendigvis dem, der fortæller dig hele sandheden. Hemmeligheder kommer frem i lyset, og folk tvinges til at spille nogle af de kort, de først havde regnet med at de skulle spille langt senere. Mange kommer nu til at vise deres sande ansigter, uanset om det er en side af sig selv, som de har præsenteret fra start, eller om det er noget nyt og uventet. Dramaet er stort, og forvirringen er til tider endnu større, - men det løser sig undervejs, hvor der bindes en sløjfe på denne del af eventyret.

Det kan dog stærkt anbefales at have bog fire, Den Tiende Trone, liggende parat før man bliver færdig, - for den cliffhanger, del 2 slutter med, hverkan kan eller må stå alene!!

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2018 og har ISBN 9788758829494. Den er 950 sider lang.


Om bog 4, Den Tiende Trone, skrev jeg:

Slutningen på den her serie er fænomenal. Den er på én gang givende og fuldkommer serien på perfekt vis og samtidigt hjerteknusende og forfærdelig. Må jeg minde om at huske noget at tørre øjnene med, inden man læser bogen her? Jeg tudede allerede, da jeg var halvvejs med bogen, og stort set resten af bogen igennem. Handlingen vil meget - men den kan også meget, og fuldender sig selv, så man står tilbage med en følelse af, at der ikke mangler noget, at trådene er samlet på bedst mulige vis.

Lucas må undervejs træffe nogle umulige valg der gør, at det til tider kan være svært at begribe hvordan han undgår at knække nakken på dem. Theodor leverer endnu en gang metaperspektivet, der giver fortællingen en helt anden dybde end man ellers oplever, - og Rons relation til manden i klokketårnet er et evigt comic relief, som der absolut ikke må pilles ved.

Jeg er VILD med denne fortælling, og den hører absolut til blandt de bedste fortællinger på den danske fantasy-scene. Den er gennemført til mindste detalje, og jeg kan KUN anbefale at man kommer i gang med serien hurtigst muligt, hvis man ikke allerede har læst den - det har jeg svært ved at forestille mig at man vil fortryde.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2018 og har ISBN 9788758831411. Den er 654 sider lang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bride

  Forfatter: Ali Hazelwood - Udgivet: 2024 Ali Hazelwood er primært kendt for at skrive romancer, hvor den kvindelige hovedperson har sit da...