26 september 2020

*Anmeldereksemplar* Will og den sorte havn

 Forfatter: Mie L. S. - Forlag: Forfatterksbaet.dk - Udgivet: 2020 

Sidetal: 340 - ISBN: 9788793927056

Bogen er modtaget som anmelderesksemplar fra forlaget.

Der er desværre langt imellem de forventninger jeg havde til bogen her og min egentlige læseoplevelse, blandt andet takket være den under-skønne forsideillustration, som i mine øjne er noget af det mest positive ved bogen. Den giver umiddelbart associationer i retning af Pirates of the Caribbean, hvorfor jeg også havde håbet på en læseoplevelse i samme stil som netop dét univers. Det var dog ikke helt det, jeg blev mødt med, og jeg stod tilbage med en følelse af at have flere spørgsmål efter sidste side, end jeg havde, da jeg begyndte.

Bogen hedder Will og Den Sorte Havn, hvilket egentlig er en udmærket arbejdstitel til en roman, der handler om pirater. Men hvor vi befinder os på kloden og hvordan klimaet er, samt cirka hvornår vi er i forhold til årstal blev jeg aldrig rigtigt klog på, - hvor er den her sorte havn egentlig? Er det et sted på det verdenskort, vi kender, eller er det i en alternativ virkelighed med et andet verdenskort? Rent tidsmæssigt kunne jeg ikke helt finde ud af, hvilket århundrede, jeg skulle placere historien i, og jeg kunne ikke rigtigt finde ud af, hvilken teknologi, karaktererne havde til rådighed, så jeg kunne blive ledt i en bestemt retning. Navnene gjorde mig ikke klogere, da de peger i vidt forskellige retninger, både i forhold til geografisk og tidsmæssig oprindelse.

Vi finder ret hurtigt ud af, at der er et eller andet med nogle spøgelsessoldater, som vist nok skyldes en forbandelse af en art. Men jeg fandt ikke rigtigt ud af, hvad det var med den her forbandelse. Hvad gik den helt nøjagtigt ud på? Hvor mange var påvirket, og hvordan blev de påvirket af den? Hvad havde den at gøre med Wills far og bedstefar (som kun ultrakort er nævnt)? Hvorfor skulle den løses som den skulle?

Og nu vi er ved uopklarede spørgsmål; hvorfor skulle Elisabeth ligge i en komalignende tilstand i netop dén periode? Hvad var den egentlige grund til, at hun endte i denne tilstand, og hvorfor skulle hun løses fra den på netop den måde?

Hvad skete der for denne Ashlay og hendes kuffert, - hvad er hendes historie egentlig? Og hvorfor dukkede kufferten altid op hos hende eller Will på tilfældige tidspunkter? Hvor kom alle de sedler fra, de fik, - og hvordan endte de på mystisk vis i kufferten?

Rent sprogligt er der ikke tale om noget imponerende værk. Det er læseligt, og i forhold til stavning og grammatik er der nærmest ikke en finger at sætte, men sætningskonstruktionerne er ikke videre komplicerede, men lyder nærmere som en folkeskoleelev, der har fået fat i en ordbog (læs: noget i retning af det afsnit af Friends, hvor Joey skal skrive en anbefaling af Monica og Chandler til adoptionsbureauet og bruger synonymordbogen på hele sin tekst - her er det bare ikke hvert eneste ord, men stadig for mange). Det er ikke fordi ordene er brugt forkert i sætningerne, - de virker bare ofte malplacerede i konteksten.

Jeg kunne dog virkelig godt lide grundkonceptet for historien; det her med, at der er et sted eller en familie, der er blevet forbandet på én eller anden måde, hvilket familien eller en helt så skal rejse ud og gøre noget ved, er der rigtig meget potentiale i. Desværre skal der lidt mere redigering til for, at det for alvor bliver en succes i mine øjne. I denne fortælling er der for mange ubesvarede spørgsmål. Persongalleriet er for stort, så vi når ikke for alvor ind under huden på de væsentligste karakterer, - man kunne måske med fordel have skåret ned på antallet af søstre, som Will skulle rede, for så at skrue op for relationerne i familien, ligesom der kunne skæres ned på antallet af personer de møder undervejs, da disse også kun når at blive præsenteret ganske overfladisk. Overordnet så jeg personligt gerne, at der var brugt mere energi på at lære personerne at kende og udvikle relationen mellem dem, i stedet for at beskrive det, der var en gang i dialogerne, og at præsentere så mange forskellige karakterer. Det bliver simpelthen for forvirrende at holde styr på dem alle sammen i længden, - for hvem var det nu lige der var hvem, hvad var deres historie, og hvem havde de en relation til?

Derudover kunne der med fordel også være skåret ned på antallet af synsvinkler, så vi for eksempel kun følger én karakter i et kapitel, og gerne så det er markeret tydeligere, hvis synsvinkel vi følger i det pågældende afsnit, så man som læser ikke skal bruge så meget energi på at sætte sig ind i, hvem det nu er vi er hos i det pågældende meget korte afsnit. Det tager for meget fokus på det, der reelt sker i historien på netop det tidspunkt.

I det hele taget vil jeg vurdere, at jeg sagtens kan se idéen med fortællingen her. Den rummer og kan virkelig meget, og mere, end hvad der desværre endte med at blive det færdige resultat. Det ville klæde den med et par ekstra omgange redigering undervejs, - så kunne den til gengæld have siddet lige i skabet.

Jeg gav bogen 2 ud af 5 mulige stjerner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dracula genfortalt

  Forfatter: Kenneth Bøgh Andersen - Forlag: Politikens Forlag - Udgivet: 2023 Dracula genfortalt  er nu den tredje klassiker i serien af ge...