25 september 2020

Ilttyv

 Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes - Forlag: Alvilda

Om bog 1, Over Sløret, skrev jeg:

Over sløret er en forrygende start på, hvad der lader til at være noget helt særligt inden for dystopiske ungdomsromaner.

Plottet er velgennemtænkt og fængende, og sproget leger med; dette fremtidsunivers har utroligt mange små detaljer, som hver især er med til at gøre universet til noget helt særligt. Herunder gør valget af karakterernes navne noget for stemningen. De er ikke typiske for nutiden, men heller ikke så fremmede, at det virker mærkeligt. Til gengæld er de tilpas eksotiske til, at det virker naturligt at bruge dem X antal år ude i fremtiden (vi får at vide, at handlingen foregår 100 år efter sløret, som blev anlagt efter diverse miljøkatastrofer i den verden vi kender - men nøjagtigt hvornår i vores nuværende tidslinje, vi befinder os, vides endnu ikke).

Karaktererne har, ud over deres lidt særlige navne, hver deres udviklede personligheder og baggrundshistorier, der forklarer deres bevæggrunde og handlingsmønstre undervejs. Det er endnu ikke alle karakterer, vi kender særlig godt, men de, vi er kommet ind på livet af, virker realistiske og med mange nuancer; endnu er ingen af karaktererne gennemført gode eller gennemført onde, men en mellemting, som var det i den virkelige verden.

Jeg ser frem til at læse de næste to bøger i serien.

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2015 og har ISBN 9788771059366. Den er 357 sider lang.

Om bog 2, Under Sløret, skrev jeg:

Når bog 1 i en serie har lagt stilen højt og der dermed er høje forventninger til resten af serien, er det altid svært at være bog 2 - der er meget at leve op til, og det kan være vanskeligt at leve op til alle forventningerne. Det lykkedes dog rigtig godt for Under Sløret, der måske endda løfter niveauet fra første bog en smule, og man kan kun blive optimistisk for seriens afsluntning i bog 3 - den kan jeg i hvert fald næsten ikke vente med at komme i gang med.

Karaktererne får stille og roligt lov til at udvikle sig i et naturligt tempo her, og de opnår en dybde, som de endnu ikke havde i den første bog. Vi lærer dem langsomt bedre at kende, og Shay og Troys relationer til de øvrige karakterer får lov til at ændre sig i takt med, at deres situationer gradvist ændres, og fde finder ud af, hvem de kan stole på, og i hvilken grad de kan stole på vedkommende; vigtigst af alt lærer de, at de først og fremmest må kæmpe for sig selv, hvis de skal have mulighed for at overleve og redde dem, de holder allermest af. Det bliver spændende at se, hvordan serien slutter, ikke bare for Shay og Troy, men også for de andre karakterer, som man som læser efterhånden har udviklet en særlig relation til, og man får hurtigt udset sig nogen, man hader, og andre, som man hepper på.

Plottet virker stadig virkelig velgennemtænkt og godt konstrueret, og det er helt i liga med, hvad man ellers finder på hylderne med dystopiske ungdomsromaner.

Jeg gav bogen 4 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2016 og har ISBN 9788771059373. Den er 336 sider lang.

Om bog 3, Gennem Sløret, skrev jeg:

Hold nu fast, en afslutning på serien.

Det er naturligvis ikke drømme-slutningen, hvor alle lever lykkeligt til deres dages ende - det ville næsten være for meget at bede om. Men mange andre ønsker er blevet opfyldt i processen, - det er dog langt hen ad vejen ting, som jeg ikke vil nævne her, da det vil give en anmeldelse med alt for mange inkapslede spoilere, og det ville være synd.

Karaktererne er presset til det yderste her i finalen og den sidste slutspurt for at nå hver deres individuele mål, og vi får ting at vide om dem, som ikke tidligere har set dagens lys. Der er da også en karakter eller to, jeg gerne ville have vidst mere om, og det kunne være fantastisk at finde ud af, hvordan det gik vedkommende på deres videre færd efter denne bogs afslutning - men det er altså også en luksus at kunne digte en smule videre selv og ikke få afsløret det hele. Nogle ting må godt være overladt til læserens fantasi, og det ville næsten virke ødelæggende at få de sidste hemmeligheder med.

Plottet er gennemført lige til det sidste, og der er taget højde for mange små detaljer, som jeg er sikker på, man vil opdage mange flere af ved anden eller tredje gennemlæsning.. Det må blive engang, når jeg er kommet ovenpå og fået vejret (pun intended) efter denne første gennemlæsning.

En klar anbefaling herfra.

Jeg gav bogen 5 ud af 5 mulige stjerner.

Bogen er udgivet i 2016 og har ISBN 9788771059380. Den er 336 sider lang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når vinden hvisker mit navn - Azrone #2

  Forfatter: Simon Zander - Forlag: HiReader - Udgivet: 2024 Når vinden hvisker mit navn er bog 2 i serien Azrone. Min anmeldelse af bog 1, ...