25 september 2020

Dødefolket

 Forfatter: Aura Isolde - Forlag: Ulven og Uglen

Jeg mener grundlæggende, at konceptet har rigtig meget at byde på. At man har de her væsner, som styrer, hvornår mennesker dør og hvordan har jo netop potentiale til at udvikle sig magtkampe af forskellig art. Især i betragtning af at de pågældende væsner selv har været mennesker engang, og at de nu får lov til at udleve en side af sig selv, som man ikke har set før.

Desværre er det ikke den side af historien, vi får lov til at se her, da det hurtigt kommer til at dreje sig meget om følelser og relationer mellem venner, familie og kærester, - og et spirende noget, som endnu ikke er helt defineret.

Dramaet i dén fortælling kan da også noget, - men når nu den verden, der er skabt her, har så meget andet at byde på, er det næsten synd at der ikke er mere fokus på hvad denne verdensstruktur har at byde på. Hvad har Dødefolket og Oprørerne egentlig af kræfter? Nok bliver en del af det beskrevet, og en del kommer nok også i efterfølgeren, men jeg savner noget mere konkret i forhold til den indsats, de to parter gør.

Det samme gør sig gædende for, hvad der driver medlemmer af Dødefolket til at slutte sig til Oprørerne. Nok virker Oprørernes sag da nobel nok, i hvert fald fra det levende menneskes perspektiv, det er slet ikke det, men hvorfor vælge det ene frem fra det andet, når man allerede er død? Hvad er det, Dødefolket har at kæmpe for, ud over at Gud be'r dem om det? Jeg kan have misset noget, men jeg forstår det simpelthen ikke..

Rating er givet ud fra, at jeg inderligt håber på, at resten af serien har meget mere at byde på, som kan veje op for den oplevelse, jeg sidder tilbage med nu, - for den er ikke til den positive side, desværre.

Jeg gav bogen 2 ud af 5 mulige stjerner

Bogen er udgivet i 2020 og er 299 sider lang. Den har ISBN 9788793349490.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blodskat (Knogledrengen, #3)

  Forfatter: Astrid B. Z. Madsen - Forlag: Calibat - Udgivet:  2024 Blodskat  er 3. og sidste bind i serien om Knogledrengen. Jeg har også a...