08 marts 2021

Låst

 Forfatter: Anne Mette Kirk - Forlag: People's Press - Udgivet: 2021

Sidetal: 320 - ISBN: 9778772006758

Jeg følte mig blæst bagover, da jeg læste forgængeren, Knust. Der var masser af drama, og et krimi-mysterium, som jeg i hvert fald selv havde meget svært ved at regne ud - og gerningsmanden kom for mig som en overraskelse. Det betyder også, at jeg var forberedt på, at det kunne blive vildt med denne bog. Låst foregår i samme univers som Knust, men bøgerne kan sagtens læses uafhængigt af hinanden. Men Knust forbereder læseren på, hvordan Låst er bygget op.

Det er dramatisk fra start til slut, og selvom man langt hen ad vejen kan have en mistanke om, hvem der har gjort hvad, blev jeg i hvert fald personligt overrasket over, hvordan det hele hang sammen, - og mange af de twists og afsløringer, der kommer frem i den sidste fjerdedel af bogen, havde jeg slet ikke fantasi til at regne ud før det blev præsenteret.

Det her er krimi, når det er bedst, - når man kan gætte med på, hvad der egentlig er sket, og hvem der står bag, helt frem til sidste kapitel - og stadig blive overrasket. Der er meget få krimier, jeg for alvor har følt mig ramt af, og der er derfor relativt langt i mellem, at jeg besøger genren, - men Knust og Låst står for mig som noget helt særligt. De kan virkelig noget, og jeg var opslugt fra første kapitel, på en måde så bøgerne nærmest ikke var til at slippe igen, fordi jeg lige skulle have det næste med, og var nødt til at finde hoved og hale i mysteriet.

Oprindeligt, da jeg læste Knust, sammenlignede jeg den med One of Us is Lying Karen M. McManus, da jeg så mange ligheder i opbygningen af fortællingen og den måde, hvor forbrydelsens gerningsmand kommer som en overraskelse til allersidst. Der er Låst mere sin egen, og selvom opbygningen minder lidt om de andre bøger, er temaerne her skiftet ud og flyttet væk fra high school/gymnasie-miljøet til noget mere New Adult-agtigt. Der er plads til, at hovedpersonerne får mere råderum til at udforske, hvem de er og hvem de gerne vil være, uden at have klassekammeraternes dom over samme til at hænge over hovedet på dem. Vi ser en gruppe unge, der har distanceret sig fra gymnasie-miljøet, og selvom de naturligt stadig er påvirkede af, hvem de var i gymnasiet (så længe siden er det heller ikke, at de gik der), er de blevet mere end det, og har fået rum til at finde sig selv på ny. Det gør, at bogens målgruppe kan have rykket sig en lille smule, - ikke meget, men en anelse.

Jeg var fan af Knust. Og jeg er bestemt også fan af Låst. Så næste gang, Anne Mette Kirk (forhåbentlig) udgiver en bog, så skal jeg helt bestemt ud og have fat i den med det samme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bride

  Forfatter: Ali Hazelwood - Udgivet: 2024 Ali Hazelwood er primært kendt for at skrive romancer, hvor den kvindelige hovedperson har sit da...