02 januar 2024

Iron Flame

Forfatter: Rebecca Yarros - Udgivet: 2023

Fourth Wing, forgængeren til Iron Flame, nød stor popularitet hen over sommeren 2023, og blev en sensation på sociale medier, især via TikTok. Jeg var selv én af dem, der blev revet med, og nød hvert sekund i selskab med både mennesker og drager i læsningen af bogen. Jeg var hurtigt solgt, og kunne nærmest ikke slippe bogen igen. Hurtigt syntes ventetiden lang på efterfølgende bøger i serien, og tiden kunne nærmest ikke gå hurtigt nok før jeg fik den næste i hænderne, - og jeg er sikker på andre har haft lignende følelser.

Desværre var jeg slet ikke nær så betaget af Iron Flame som jeg var af Fourth Wing. Hvor Fourth Wing virkelig var stærk på sin intensitet og høje spændingsniveau, virkede Iron Flame mere langtrukken og med mindre på spil for karaktererne. Jovist, de er stadig udsat for fare, og der er da langt fra fred og fordragelighed i universet endnu, men det virkede mere udvandet.

Iron Flame er som sådan ikke skidt. Den er bare meget langt fra hvad Fourth Wing var, både i forhold til tempo og stemning. Der er gået noget af det magiske ved det, og man kan hurtigt blive for hjemmevant i det ellers så interessante og spændende, som nu pludselig virker mere beige.

Serien kan bestemt noget. Men umiddelbart vil jeg påstå jeg havde haft nok i første bog, og jeg kan hurtigt komme i tvivl om hvorvidt jeg har lyst til at fortsætte serien.. Men den tid, den sorg.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sanjategnet

  Forfatter: Majbrit Ravnholt Cramer - Forlag: Facet - Udgivet: 2024 Sanjategnet  er en standalone bog, der blander fantasy med krimi. I en ...