27 maj 2023

Jeg er Manto

 Forfatter: Silja Okking - Forlag: Gutkind - Udgivet: 2023

Jeg er Manto er en fortsættelse til Jeg er Saga, - fokus og hovedperson er rykket en smule. For Manto fylder begivenhederne fra første bog stadig en del i hans bevidsthed, og han savner Saga. Men hans tilværelse fremadrettet byder på en helt anden type eventyr end dem, han oplevede med Saga, på godt og ondt; det er ikke alle, der vil ham det bedste, og det er nogle gange svært at hitte rede i, hvad han skal stille op.

Med Jeg er Manto får vi endnu mere at vide om landet Assuldúr, og får lov at dykke ned i loren omkring det; vi får myter præsenteret, en større forståelse af både de forskellige områder på kortet, og mere info om de mange væsner og forskellige levevis her. Der er masser at udforske, og plads til ennu mere udforskning fremadrettet, - og det er en fest at følge med i.

Stemnigen i Jeg er Manto er stadig meget lig den fra Jeg er Saga, og der er holdt fast i humor og tempo. Der er noget magisk over universet og hvordan det på én gang virker velkendt og fremmed, - det er nemt at føle sig godt tilpas her, og det kan næsten blive helt hjemligt for den erfarne fantasy-læser.

Når det så er sagt er der stadig meget at hente for "nybegynderen", - man kan sagtens læse både Jeg er Saga og Jeg er Manto uden den store viden om fantasygenren. Meget bliver præsenteret undervejs, omend der er nogle væsner hvis handlemønstre sandsynligvis giver bedst mening, hvis man har kendskab til artens karakteristika på forhånd.

Jeg har set flere anmeldelser sammenligne Jeg er Saga med Ringenes Herre i dens vibe og stemning, - og jeg kan sagtens se, hvor de vil hen med det. Men med Jeg er Manto tilføjet universet hælder jeg ærligt en smule mere til Narnia-vibes. Der er noget over den store forskellighed i karaktergalleriet og den måde verdenen er opbygget på; det er magisk på sin egen måde.

Jeg er Saga og Jeg er Manto kan læses fra cirka 4. klasse. De er spændende at dykke ned i, de er velskrevede og humoristiske, og de er svære at lægge fra sig, - og de ville også stå godt på skolebibliotekerne rundt omkring. Og som de bedste børne-bøger kan de naturligvis også sagtens nydes af den voksne læser.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dronningens Udvalgte: Skyggespil og Maskespil

  Forfatter:  Julie Midtgaard  Dronningens Udvalgte -serien fra Julie Midtgaard foregår i samme univers som Sprækken til Luscuro -serien, og...